نه روش کلیدی برای مدیریت کسب و کار و بهره وری در ایران

اصول بهره وری

بهره وری


در ابتدای هر سال(ابتدای سال شمسی یا سال کاری) هر کسب و کاری نیاز به برنامه ریزی دقیق برای سال پیش روی خود دارد و مدیران سازمان یا مدیر ثانویه برای سال جدید بنا به دیدگاه خود برای بهره وری بیشتر کسب و کار و بازار هدف برنامه ریزی می کند. این برنامه ریزی رابطه مستقیم با اولویت ها و استراتژی های کسب وکار دارد. ما قصد داریم در این مقاله چند راهکار برای کمک به مدیریت کسب و کار و بهره وری ارائه دهیم.

در ابتدا هر شخص باید اطلاعاتی در مورد بازار هدف، کسب و کار خود و آینده ی آن مشخص سازد. ما با فرض اینکه این اطلاعات برای مدیر یک مجموعه آشکار و واضح است مطلب را ادامه می دهیم. پس از مرحله شناخت و جمع آوری اطلاعات به مرحله تحلیل و رسیدن به هدف می پردازیم.

 

  1. برای مدیریت کسب و کار و بهبود باید تحلیل ها را به هدف تبدیل نمود

هدف از مشخص کردن چشم انداز یک مجموعه برای این است که آن مجموعه رسالت خود را به درستی بداند و در میان راه از مسیر اصلی منحرف نشود. در  این مسیر، طی مدت اجرای برنامه های بهره وری، یقین داشته باشید که قرار است به اهداف سازمانی دست یابید. سعی کنید این حس را به شرکا، پرسنل و سایر اعضای سازمان منتقل کنید که شکستی وجود نخواهد داشت و قطعا رسیدن به هدف امکان پذیر است.

 

  1. در مدیریت کسب و کار و بهره وری اهداف را به طور شفاف مشخص کنید

اهدافی که به درستی پایه ریزی نشوند و برای عملی شدن آن برنامه ی درستی ارائه نشود، نمی تواند به موفقیت منجر شود. یک مدیر موفق می داند کارها را چطور و در چه زمانی عملی نماید. می توان اهداف بزرگ را با انجام کارهای کوچکتر محقق ساخت. در نظر بگیرید یکی از کارمندان به دلیل عدم شناخت اهداف سازمان وظایف خود را به خوبی نمی تواند انجام دهد.

در این زمینه برنامه ی مدیریت کسب و کار و بهره وری به میان خواهد تا آمد تا با توجیه شخص، آینده ای روشن از نتیجه ی فعالیت ها در مقابل چشمان وی ترسیم کند. دانستن چشم اندازها به افراد اطمینان و امنیت شغلی داده و با دانستن نتیجه ی نهایی بهتر می توانند کارهای محول شده را انجام دهند.

 

  1. دیدگاه مثبت داشته باشید

در کسب و کار خود از دیدگاه منفی و متضاد به آینده ی سازمان نگاه نکنید. هرچند مسیر را درست انتخاب کرده باشید اما وجود نگرش منفی، انرژی شما را کم می کند و همین امر رفته رفته به کاهش بهره وری در کسب و کار خواهد انجامید.

مطالب بیشتر  چهار آفت در تصمیم گیری در زندگی فردی و کسب و کار

 

  1. از متدهای جدید در مدیریت کسب و کار و بهره وری استفاده نمایید

می توانید در جلسات گروهی بهترین راهکارها و روش های مدیریتی را برای محقق شدن اهداف ارائه دهید. در پایان زمانی را به عنوان سقف فعالیت مشخص نمایید که تا تاریخ مشخصی، سازمان به اهداف برسد و سطح بهره وری رشد مطلوبی را داشته باشد. برای عملی شدن برنامه های افزایش بهره وری در کسب و کار گام ها را محکمتر برداشته و برنامه های جدید را جایگزین روش های قدیمی نمایید.

  1. جهت مدیریت کسب و کار و بهره وری، استراتژی های مهم سازمان را مشخص کنید

مشخص کردن استراتژی در برنامه اهداف بلند مدت سازمان، باعث می شود بهتر بدانید طی شش ماه و یا یک سال آینده قرار است چه میزان رشد و درآمد داشته باشید. می توان اهداف بزرگتر را با اجرای اهداف کوچکتر به سرانجام رساند. هیچگاه توقع نداشته باشید با یک گام از پله اول بتوانید به پله ی دهم جابجا شوید. بهتر است صبور باشید و این 10 پله را قدم به قدم طی نمایید تا به هدف مورد نظر برسید. در رسیدن به اهداف صبور باشید و در طی مسیر در رویارویی با همه رخداد ها آرامش خود را حفظ نمایید تا از ذهن بهترین بازخوردها را دریافت نمایید.

 

  1. تمرکز بر تعداد اهداف کمتر اما بزرگ، در مدیریت کسب و کار و بهره وری

بر روی اهدافِ کم اما بزرگ تمرکز کنید و تمام تلاش خود را در عملی شدن آن ها به کار بندید. روی یک نتیجه ی خاص تمرکز کنید و اجازه ندهید مواضع متنوع هرچند پرسود که در حوزه فعالیت شما نیست حواستان را پرت کند. افرادی که زیاد از این شاخه به آن شاخه می پرند در نهایت همه کاره و هیچ کاره باقی می مانند. با قدرت طبق برنامه های سازمانی در طی مدت مشخص شده پیش روید، بی شک نتیجه های درخشانی را دریافت خواهید نمود. چشمانتان را بر روی افکار بازدارنده ببندید و هرآنچه قرار است سد راه شما شوند را از میان بردارید و به آن ها “نه” بگویید.

 

  1. در مدیریت کسب و کار و بهره وری، به تاریخ های تعیین شده متعهد باشید

اگر برنامه های سازمانی طبق تاریخ و موعد مشخص پیش نرود، قطعا با هدفی منتهی به شکست روبرو هستید. هر روشی که باعث می شود بهتر و سریعتر به اهداف سازمان دست یابید را عملی نمایید. ممکن است در این راه مجبور شوید الگو ها را تغییر دهید و راهکارها را افزایش یا کاهش دهید. هیچگاه از تغییرات حراس نداشته باشید و مصمم تر از قبل گام بردارید.

  1. در مدیریت کسب و کار و بهره وری، زیاد روی قطعیت برنامه ها حساب نکنید

عملی شدن همه ی برنامه ها قطعیت ندارد و زیاد خود را وابسته به تک تک آن ها نکنید. در گذر زمان مشکلات بحرانی، تورم های اقتصادی، حوادث طبیعی و بسیاری از عوامل دیگر ممکن است در برنامه ها تاثیر بگذارند. تغییر روند در انجام فعالیت ها، نشان از تغییر اهداف سازمانی نیست، بلکه فقط روش ها و ابزارها در تعداد و نوعشان تغییر می کنند.

مطالب بیشتر  وظایف مدیریت کسب‌وکار

 

  1. مدیریت کسب و کار و بهره وری به شما قدرت می دهد

قبل از وقوع هر شکستی باید احتمال رخداد آن پیش بینی شود و یا اگر به طور غافلگیرانه با آن مواجه شدید، بهتر است با دانش مدیریت بحران آن را رفع نمایید. نگرانی های بی علت، افزایش استرس و دامن زدن به وقایع باعث می شود در ذهن خود عمق فاجعه را بیشتر از آنچه هست متصور شوید. مدیران موفق در مواقع بحرانی تمرکز خود را صرف حل مشکل و پیگیری علل وقوع آن می کنند تا در راستای بهبود اوضاع و رسیدن به شرایط نرمال بهتر حرکت کنند.

بهترین نوع مدیریت کسب و کار و بهره وری

با توجه به تکنیک های بالا حتما متوجه شده اید، مدیران کسب و کارهای بزرگ از روحیه ی کار تیمی قدرتمندی برخوردارند و تحت هیچ شرایطی دست پاچه نمی شوند. ضعف در حالات و روحیات مدیر یک سازمان، قوا و انرژی همه ی مجموعه را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در بدترین شرایط کاری که هیچ راهکاری به ذهنشان خطور نمی کند هم، آرامش خود را حفظ نموده و باعث افزایش روحیه ی پرسنل خود خواهند شد. این مدیران به خوبی می دانند شرایط پیش آمده موقتی است و دلیلی ندارد افرادی که به عنوان سرمایه های سازمان هستند با آن درگیر شوند. می توان با برگزاری جلسات مدیریت بحران، مشکلات را ریشه یابی کرد و برای حل آن راهکار ارائه نمود. بعد از حل مسائل پیش آمده و گذراندن بحران خواهید دید آنچه سبب افزایش بهره وری یک شرکت می شود، وجود مدیران حرفه ای در یک کسب و کار است که تکیه گاه سازمان محسوب می شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتماسارتباط با ما