موفقیت در کسب و کار

موفقیت


رهبر کسب و کار وظایف و نقش کلیدی را در یک سازمان ایفا می کند که ویژگی های اخلاقی و رفتاری متفاوت از سایرین دارد. در ابتدا به تعریف نقش رهبری کسب و کار و پس از آن به بررسی ویژگی های رهبری خواهیم پرداخت.

رهبری کسب و کارها بر عهده چه فردی باید باشد؟

رهبر کسی است که بر روی دیگران به راحتی تاثیر می گذارد و در ذهن و قلب ها نفوذ می کند. هنگامی که اعضای تیم با کمال میل و نه از سر اجبار با شخص همراه شوند، نقش رهبری کسب و کار به خوبی ایفا شده است. بر همین اساس عنصر اصلی که شخصیت یک رهبر را رقم میزند، نفوذ در دل دیگران است. رهبر به خاطر اعتماد و اطمینانی که از افراد جلب نموده است مورد پیروی قرار می گیرد. الهام بخشی و تزریق انرژی مثبت به یک مجموعه از جمله وظایف رهبری است، چرا که افراد مطمئن هستند با اجرای دستورات وی موفق خواهند شد.

اشتباهات رایج در شناخت نقش رهبری

گاهی به اشتباه افراد تصور می کنند نقش رهبری فقط متعلق به کسب و کارها و یا فعالیت های سیاسی است. ممکن است در یک نگاه این برداشت درست باشد اما رهبران سیاسی  و کسب و کارهای بزرگ، در بالاترین سطوح رهبری هستند. همه ی افراد در شرایط مختلف می توانند نقش رهبر را داشته باشند و وظایف سرپرستی و هدایت یک مجموعه را برعهده بگیرند. هنگامی که برای حل مساله و مشکلی افراد از شما پیروی می کنند، در حال رهبری مجموعه هستید. هنگامی که فرزندتان از روش های شما استفاده می کند و مطابق میلتان عمل می کند، شما در حال رهبری کردن هستید. میبینید که افراد می توانند رهبری های متفاوتی را برعهده بگیرند و البته همزمان در سایر فعالیت ها رهبرانی هم داشته باشند.

تفاوت نقش رهبری در سطوح مختلف

چیزی که باعث ایجاد تفاوت در نقش های مختلف رهبری می شود، تعداد پیروان است. رهبری کسب و کار زمانی در مقام ارشد و والا قرار می گیرد که تعداد پیروان زیادی داشته باشد. از آنجائیکه رهبری کسب و کار وظیفه ی خطیری است، فرد باید مهارت های خود را در زمینه های مختلف افزایش دهد و الهام بخشی بیشتری در زندگی و کسب و کار اطرافیان داشته باشد. نه تنها در یک سازمان، بلکه در زندگی شخصی ایفای نقش رهبری سبب بهبود و توسعه فردی خواهد شد.

چرا باید رهبری کسب و کار مهارت های خود را افزایش دهد؟

رهبری کسب و کار یکی از بنیادی ترین فعالیت های مؤثر در یک سازمان است. پس هنگامی که یک رهبر مهارت های خود را تقویت نماید، برای افزایش اثرگذاری و موفقیت بیشتر تلاش نموده است. هنگامیکه در چهارچوب وظایف و فعالیت های گروهی خود نیاز به حمایت دارید بهتر است از رهبران سازمان برای رفع مشکلات کمک بگیرید. رهبران افراد کوشا و توانمندی هستند که دائما سطح اطلاعات خود را بالا می برند تا در شرایط سخت و غیر منتظره توانایی اتخاذ بهترین تصمیمات را داشته باشند.

مطالب بیشتر  نه کاربرد بوم کسب و کار در یک سازمان

با افزایش قابلیت ها در رهبری کسب و کار چه نتایجی حاصل می شود؟

  • اعتبار و ارزش کاری رهبر در محیط کار، بین سازمان ها و پیروان بهبود و ارتقاء می یابد.
  • در درآمدهای شغلی و بهبود جایگاه کمک بزرگی خواهد نمود.
  • گروه ها تمایل بیشتری به پیروی و همکاری با وی نشان می دهند.
  • با مطالعه و افزایش مهارت ها صاحب سبک خواهند شد و تاثیرگذاری بیشتری در محیط های مختلف خواهند داشت.
  • با مهارت هایی که در زمینه ی رهبری کسب می نمایند، صاحب نظر شده و در زندگی شخصی یا کمک به دیگران بهترین راهکارها را ارائه می دهند.

آموزش و یادگیری رهبری کسب و کار

شاید در گذشته نقش رهبری و سرپرستی گروه یا فعالیتی به افراد خاص تعلق داشت. اما امروزه فرصت هایی به وجود آمده است تا افرادی که پتانسل لازم در ایفای نقش رهبری دارند، مهارت های لازم را کسب نمایند و در نقش های جدید مشغول به فعالیت شوند. کسب مهارت و دانش رهبری تحت نظر رهبران موفق و کارآزموده انجام می شود که استادانی همه فن حریف و خبره در کسب و کار هستند.

تفاوت میان رهبری کسب و کار و مدیر

مدیر و رهبر دو نقش بسیار متفاوت از هم در یک کسب و کار هستند. رهبران می توانند مدیران موفقی باشند و مدیران در بهترین حالت می توانند خود را به یکی از سطوح رهبری ارتقاء دهند.

  • محبوبیت و تاثیر گذاری رهبری کسب و کار به مراتب بیشتر از مدیر است

رهبران باتوجه به شخصیت و توانایی های افراد برنامه ریزی می نمایند و مدیران سلسله مراتب را به صورت رسمی و اداری رعایت می کنند.

  • رهبری کسب و کار باعث تحول می شود

رهبران یک سازمان دائما در حال برنامه ریزی و بهبود اوضاع هستند و مدیران، زیاد در پی تغییرات اساسی نیستند. رهبری کسب و کار تمام تلاش خود را می کند تا با ارزش گذاری بر افراد و شکوفا سازی استعدادها تحولات اساسی را به وجود آورد. در همین راستا رهبر شرایط فعلی سازمان را دگرگون می کند، اما مدیر به هدف گذاری های ساده اکتفا می نماید.

  • درگیر کردن احساسات افراد در رهبری کسب و کار
مطالب بیشتر  ۱۰ ویژگی رهبران بزرگ کسب و کار

مدیران وظایف را به کارکنان توضیح داده که طبق آن ها باید عمل کنند. رهبری کسب و کار شور و اشتیاق لازم در افراد به وجود می آورد، سپس آن ها را با خود همراه می نماید. در واقع رهبران وظایف منطقی و تعیین شده ی افراد را با ایجاد انگیزه محول می نماید.

  • هدف گذاری رهبر در انجام کارها

یک مدیر وظایف را به صورت رسمی برای افراد تعریف می نماید اما رهبر ابتدا به چراییِ انجام کار می پردازد، سپس کار را به افراد واگذار می نماید. در واقع رهبر با نمایش چشم انداز فعالیت هاف تجسم واضحی از انجام وظایف برای افراد به وجود می آورد.

  • پیروان به رهبری کسب و کار متعهد هستند

مدیران برای بهتر انجام شدن کارها به تشویق و یا تنبیه کارکنان می پردازد. در واقع چیزی که از نظر مدیران سازمان بسیار مهم است اطاعت پذیری پرسنل می باشد. رهبری کسب و کار با جلب تعهد اعضای تیم به فعالیت گروهی می پردازد. رفتار درست و عملکرد روانشناسی شده ی رهبر باعث می شود افراد شوق بیشتری برای همکاری با وی داشته اشند.

ویژگی های مثبت رهبر یک کسب و کار

  1. تمرکز
  2. اعتماد به نفس
  3. شفافیت در افکار و گفتار
  4. امین و مطمئن
  5. الهام بخش و تاثیرگذار
  6. شور و اشتیاق در رفتار
  7. نو آوری و خلاقیت در افکار
  8. صبر و بردباری در مشکلات و آموزش
  9. پشتکار و تلاش در انجام کارها
  10. جذب اعتبار و امتیاز بالا از سوی دیگران

  1. دور اندیش و دید گسترده
  2. قاطعیت در تصمیم گیری
  3. جذابیت در رفتار و شخصیت
  4. مثبت اندیش و بخشنده
  5. بینش و درک درست از مساله
  6. ارتباط دوستانه و سازنده با اعضای تیم
  7. متعهد و مسئولیت پذیر
  8. پر انرژی و هیجان

 سخن آخر؛ رهبری کسب و کار

رهبری صرفا یک شغل و پست سازمانی نیست، بلکه نوعی مهارت و دانش است که در همه دوره های زندگی به افراد کمک خواهد کرد. برای افزایش دامنه ی موفقیت های خود بهتر است سطح مهارت های رهبری خود را افزایش دهید، با اینکار روی خود سرمایه گذاری بزرگی خواهید نمود. همانطور که رهبر یک سازمان از محبوبیت و تاثیرگذاری بسیاری برخوردا است، می توان با یادگیری اصول رهبری از خود، شخصیتی دوست داشتنی و کامل ساخت. همچنین می توانید در اکثر موارد راهگشای مشکلات افراد باشید و در زمینه های مختلف تحصیل، زندگی و غیره مشاوره های لازم را ارائه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتماسارتباط با ما