چهار روش برای انضباط فردی از نگاه برایان تریسی

چهار روش برای انضباط فردی از نگاه برایان تریسی

انضباط فردی از نگاه برایان تریسی


برایان تریسی در کتاب مدیریت زمان خود به چهار روش برای انضباط فردی اشاره می کند. در این مقاله با این چهار روش آشنا می شوید که به شما کمک می کند خود را ساماندهی کنید:

 

 ۱- تمیزی؛ تمیزی عادت مهمی است:

به یاد داشته باشید که پاکیزگی در بهره‌وری شخصی عادت مهمی به شمار می رود صرفاً با تمیز کردن و ساماندهی محل کارتان می توانید بهره وری و خروجی خودتان را تا حد زیادی بهبود ببخشید. حتما شنیده اید که “نظم قانون اول بهشت است” .نظم، روی زمین هم قانون اول است.

نظم را نیاز دارید تا آرام بوده و بر محیط پیرامون و زندگی خود کنترل داشته باشید. هر مرتبه که بخشی از کار یا زندگی تان را نظم ببخشید واقعا احساس آرامش و رضایت خواهید کرد. وقتی میز کار یا دفتر تان را تمیز می کنید احساس می کنید در اوج موفقیت کاری هستید.

وقتی ماشین تان را میشویید احساس می‌کنید نسبت به زندگی شخصی‌تان مسئول ترهستید. وقتی به مرتب کردن کیف دستی یا حتی خانه و کمد لباس هایتان می پردازید احساس می‌کنید انسان کارآمدتری هستید و عزت نفستان افزایش می یابد و میزان اعتماد به نفس و مناعت طبع تان بالا می رود و احساس می‌کنید فرد قدرتمندتری هستید. انرژی بیشتری پیدا می کنید و اراده مصمم تری را برای رسیدن به هدف در خود می بینید

 

 

۲-ارزیابی؛ عقب بایستید  و خود را ارزیابی کنید:

 

اکنون با تمرین خوبی آشنا می‌شوید. عقب‌تر از میزتان یا محل کارتان بایسید و از خود بپرسید چه جور فردی اینجا کار میکند. به کیف دستی تان نگاهی بیندازید و بپرسید چه شخصی چنین کیفی دارد. به بیرون و داخل ماشینتان نگاه کنید. به کمد لباسهایتان نگاهی بیندازید. خانه حیاط و گاراژ تان را ببینید و از خود بپرسید، چه فردی در چنین جایی زندگی می کند؟ آیا به چنین فردی مسئولیت مهمی را واگذار می کنید؟.

مطالب بیشتر  5 گام برنامه بهبود فردی

در صورت مثبت یا منفی بودن پاسخ تان دلیل خود را بگویید. خودتان را از زاویه دید یک فرد بی طرف صادقانه ارزیابی کنید نظرتان چیست؟ در مصاحبه با مدیران ارشد، ۵۰ نفر از ۵۲ نفر پاسخ گفتند به فردی که میز به هم ریخته دارد و محل کارش نامرتب است ترفیع، نمی‌دهند. این مدیران معتقدند نمی‌توان مسئولیتی را به فردی نامنظم تفویض کرد، حتی اگر آن فرد کارش را درست انجام دهد، اجازه ندهید این اتفاق برای شما بیفتد

 

 

۳- توجیه، از توجیه کردن، اجتناب کنید:

 

بسیاری از افراد که در محیطهای شلوغ و به هم ریخته کار می‌کنند از هوش‌شان علیه خود استفاده میکند. از زیرکی خود استفاده می کنند تا کارهای خود را به خاطر شلوغی و به‌هم‌ریختگی محل کارشان توجیه نمایند. چنین جملاتی را می‌گویند “میدانم جای هر چیزی کجاست” یا جملات عجیب نظیر این جمله را به زبان می‌آورند “یک میز تمیز و مرتب نشانه یک ذهن مریض است”.

با این حال، بررسی زمان و حرکت از بهره وری در محل کار نشان می‌دهد که این جملات در واقع فریب خودشان است. فردی که می گوید می دانند هر چیزی کجاست حجم زیادی از ذهن و انرژی خلاقانه خود را به کار می‌برد تا به یاد بیاورد هر چیزی را کجا گذاشته است و از انجام کارهایش باز می‌ماند. افرادی که می گویند در محیط به هم ریخته خوب می توانند کار کنند معمولاً اشتباه می‌کنند.

اگر آنها برای مدت طولانی در محلی تمیز مرتب مشغول کار شوند بسیار کارآمد تر و خلاق تر هستند. اگر دوست دارید محل کار به هم ریخته تان را توجیه کنید بهتر است خود یا دیگران را به چالش کشیده و یک روز کامل پشت یک میز تمیز و مرتب کار کنید، نتیجه این کار شما را متعجب خواهد کرد.

 

 

۴- میز مرتب، پشت یک میز مرتب کار کنید:

 

مطالب بیشتر  ۹ تفاوت میان کارمند و کارآفرین

“جو شو گرمن” پیشگام تبلیغ و تبلیغات نویسی، کتابی نوشته است که در آن ۵ قانون موفقیت را تشریح می یکی از اصول این بود که هر روز کاری را با میزی تمیز و مرتب به پایان برسانید. او این قانون را در تمام سازمان اعمال کرد. این سیاست تمام کارکنان را مجبور کرد به صورت کارآمدتر کار کنند و تا پایان روز کارشان را تکمیل نمایند. این کار کمک بزرگی برای موفقیت شما محسوب می شود.

وقتی چنین کاری را یاد گرفتم این قانون را به شرکت معرفی کردم به همه گفتم که تا پایان روز باید میز های شان را تمیز و مرتب نگه دارند. وقتی با من بحث میکردند به آنها می‌گفتم اگر از این قانون تبعیت نکنند، پس از اینکه آنها اداره را ترک کنند به تک تک اتاق ها سر می‌زنند. هر چه که روی میز ایشان هست درون سبد های کاغذ باطله میریزد تا نظافتچیان آنها را دور بریزند. تنها باید یک بار این تهدید را عملی می‌کردم تا همه متوجه شوند چقدر جدی هستنم.

بی نظم ترین مدیر شرکتم هر توجیه ممکنی را می‌آورد تا بگوید می‌تواند در محیطی بی نظم و به هم ریخته کار کنند. اما من نه گوش می دادم و نه موافقت می‌کردم.

بنابراین چاره دیگری ندارد جز اینکه قبل از رفتن همه چیز را تمیز کنند و هر وسیله را سر جای خودش را بگذارد. طی یک هفته نزد من آمد و معذرت خواهی کرد و گفت در طول زندگی هم فکر میکردم در محیط به هم ریخته بهتر می‌توانم کار کند. اما در این هفته کارهایم را در دو و سه برابر بهتر از قبل انجام دادم. از اینکه با تمیز و مرتب کردن اتاقم، تیجه کارهایم تا این اندازه بهتر شده است واقعا تعجب می‌کنم. کتاب مدیریت زمان ترجمه یلدا بلارک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتماسارتباط با ما