کسب و کار اینترنتی چیست

کسب و کار اینترنتی


کسب‌وکار اینترنتی چیست؟

هر کسب‌وکاری که در فضای اینترنت راه‌اندازی شود و منجر به کسب درآمد از طریق اینترنت شود کسب‌وکار اینترنتی می‌گویند. کسب‌وکار اینترنتی می‌تواند شامل خریدوفروش کالا در اینترنت، تولید محتوا و یا ارائه‌ی سرویس آنلاین به‌صورت غیر رایگان باشد.

 

مزایای کسب‌وکار اینترنتی

کسب کارهای اینترنتی امروزه از محبوبیت خاصی برخوردار هستند شما می‌توانید درحالی‌که در خانه خود نشسته‌اید بدون این‌که به یک دفتر خسته‌کننده برای کار بروید کسب درآمد کنید اما کسب‌وکار اینترنتی مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه مطلب این مزایا را برای شما بیان می‌کنیم.

هزینه کم راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی

راه برای کسب‌وکارهای اینترنتی نسبت به کسب‌وکارهای سنتی هموارتر است. در کسب‌وکارهای سنتی شما نیاز به اجاره یا خرید یک مکان خوب در یک محل شلوغ و پر رفت و آمد دارید از طرفی هزینه‌هایی مانند حقوق مشتری، انبار، و انبارداری را نیز باید بپردازید. درصورتی‌که کسب‌وکار اینترنتی نیاز به سرمایه زیادی ندارد. اگر کسب کارتان را از طریق اینترنت مدیریت کنید دیگر مجبور به پرداخت این هزینه‌ها نیستید. در کسب‌وکارهای اینترنتی مدرک و شرایط سنی نیز لازم نیست کافی است دانش کافی در مورد کسب‌وکاری که می‌خواهید راه‌اندازی کنید را کسب کنید.

 

 

اطلاع‌رسانی و ارائه‌ی خدمات بهتر به مشتریان

وقتی محصول خود را از طریق اینترنت به فروش می‌گذارید شما می‌توانید اطلاعات و مشخصات کامل محصول خود را در اختیار مشتری بگذارید این کار باعث جلب رضایت و اطمینان خاطر مشتری برای خرید محصول می‌شود. درصورتی‌که در فروشگاه‌های سنتی امکان و فرصت این مقدار اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی وجود ندارد. کسب‌وکارهای اینترنتی باعث می‌شود مشتری از برند و کسب‌وکار شما اطلاعات بیشتری داشته باشد و به برند شما اعتماد می‌کند درنتیجه از سایت شما خرید بیشتری می‌کند.

 

 

عدم محدودیت مکانی و جغرافیایی

همان‌طور که میدانید کسب‌وکارهای سنتی به یک مکان محدود برای قرار دادن محصول خود نیاز دارند اما در کسب‌وکارهای اینترنتی بدون نیاز به مکان و زمان مشخصی می‌توانید سفارش‌ها را مدیریت کنید. فروشگاه شما به صورت شبانه‌روز و در طی تمامی روزهای سال باز می‌باشد و شما می‌توانید محصول خود را به‌کل کشور ارسال کنید.

 

 

بازاریابی اینترنتی قدرتمند در کسب‌وکار اینترنتی

یکی از مهم‌ترین مزایای کسب‌ وکار اینترنتی امکان استفاده از بازاریابی اینترنتی است. امروزه یکی از ابزارهای قدرتمند موفقیت کسب‌وکارها بازاریابی اینترنتی است. هزینه بازاریابی اینترنتی نسبت به بازاریابی آفلاین بسیار کم است.

 

 

 ارتباط دوطرفه

در کسب‌ وکار اینترنتی این امکان برای مشتریان فراهم است تا درباره خدمات و کالاهای شما نظر بدهند و این تعامل دوطرفه موجب بهبود خدماتتان می‌شود که در جای خود می‌تواند یکی از بهترین مزایای کسب‌وکار اینترنتی باشد چون بدون هزینه امکان ارتباط با مشتریان را در کمترین زمان ممکن فراهم می‌کند.

 

 

مزایای کسب‌وکار اینترنتی اداره همزمان چند کسب‌وکار

یکی دیگر از مزایای کسب‌وکار اینترنتی این است که شما محدود به اداره یک کسب‌وکار نیستید. وقتی‌که کسب‌وکار اینترنتی اول شما کامل شد و نیاز برای صرف زمان کمتری داشت شما می‌توانید کسب‌وکار خود را گسترش دهید و یا کسب‌وکارهای جدیدی راه‌اندازی کنید.

مطالب بیشتر  نه روش کلیدی برای مدیریت کسب و کار و بهره وری در ایران

 

 

انواع کسب‌وکار اینترنتی

کسب‌وکارهای اینترنتی در انواع مختلفی وجود دارند و شما می‌توانید با توجه به تخصص و علاقه‌ای که دارید در هرکدام از آن‌ها فعالیت کنید. لازم نیست برای کار کردن در فضای اینترنت شما خودتان یک کسب‌وکاری را راه‌اندازی کنید و یا محصول و خدمات خود را به فروش برسانید شما می‌توانید به‌صورت دورکاری برای یک شرکت یا سازمانی کارکنید یا با بازاریابی و فروش محصول و خدمات دیگران کسب درآمد کنید. در ادامه مطلب ما انواع کسب‌وکارهایی که شما می‌توانید درزمینه آن در بستر اینترنت فعالیت کرده و کسب درآمد کنید را بیان کرده‌ایم:

 

 

انواع کسب‌وکارهای اینترنتی در سه مدل اصلی قرار می‌گیرند:

 الف کسب‌وکار اینترنتی با فروش کالا

اولین مدل کسب‌ و کار اینترنتی فروش محصول است که شما می‌توانید به سه روش با فروش محصول کسب درآمد کنید.

 

1.فروش مستقیم کالا

در این روش شما صاحب یک محصول هستید که خودتان آن را تولید کرده‌اید و با استفاده از کسب‌وکار اینترنتی خودتان آن را به فروش می‌رسانید.

 

2.فروش کالای دیگران

در این روش شما می‌توانید کالایی را که دیگران تولید کرده‌اند را در سایت خود به فروش برسانید. به این مدل کسب‌وکار اینترنتی مدل فروش واسطه‌ای کالا می‌گویندیعنی شما تولیدکننده محصول نیستید و صرفاً محصولات دیگران را به فروش می‌رسانید.

 

 

 3.فروش کالا در وب‌سایت‌های واسط

در این روش شما محصول یا کالایی را که تولید کرده‌اید را به کمک سایت‌های اینترنتی به فروش می‌رسانید. در این روش شما صاحب کسب‌وکار اینترنتی نیستید بلکه صرفاً تولیدکننده محصول می‌باشید .

 

ب کسب‌وکار اینترنتی با فروش خدمات

یکی دیگر از انواع مدل‌های کسب‌ وکار اینترنتی فروش خدمات است که شما می‌توانید به‌صورت مستقیم یا واسطه‌ای خدمات خود را به مشتری ارائه دهید.

 

فروش مستقیم خدمات

در این مدل کسب‌ وکار اینترنتی خدمات متعلق به صاحب کسب کار اینترنتی است. در این مدل شما یک سری خدماتی را که توانایی ارائه آن به مشتری رادارید از طریق وب‌سایت خود در اختیار مشتری قرار می‌دهید.

 

فروش غیرمستقیم خدمات

در این روش شما صاحب خدمات نیستید بلکه خدمات دیگران را از طریق وب‌سایت خود به مشتریان معرفی کنید و درازای جذب هر مشتری مبلغی را دریافت می کنید.

 

فروش محصولات دیجیتالی

تولید محتوا یکی دیگر از مدل‌های کسب‌ وکار اینترنتی است که از طرفداران بسیاری برخوردار است. تولید محتوا می‌تواند به‌صورت تولید محتواهای متنی، ویدئویی، صوتی و همچنین گرافیکی باشد؛ اما تولید محتوا در هر یک از این زمینه‌ها نیاز به مهارت و تخصص دارد. شما می‌توانید در این مدل کسب‌وکار اینترنتی، به دو صورت کسب درآمد کنید.

 

 

تولید و فروش محتوا

شما در این روش می‌توانید محتوایی را تولید کنید و در سایت خود به فروش برسانید به‌عنوان‌مثال شما یک محتوای آموزشی را با توجه به تخصص خود تولید می‌کنید و در سایت خود به فروش می‌رسانید.

 

 

فروش محتوا دیگران

در این روش شما سایتی را طراحی کرده و محتوای تولیدشده توسط دیگران را در سایت خود به فروش می‌رسانید.

مطالب بیشتر  کارایی و مزایای مدیریت کسب و کار هوشمند در ایران

نکته: در دو روش گفته‌شده اگر وب‌سایت شما ترافیک خوبی پیدا کرد می‌توانید از طریق تبلیغات و رپورتاژ آگهی کسب درآمد کنید.

 

چگونه در کسب‌وکار اینترنتی موفق باشیم؟

هر کسب‌وکار موفق دارای یک برنامه و دستورالعمل برای موفقیت است. کسب‌وکار را می‌توان با زندگی که یک سیستم بسیار پیچیده است و صدها عامل بر موفقیت آن تأثیر می‌گذارد مقایسه کرد. در ادامه ما چند اصل مهم و مؤثر در موفقیت کسب‌وکار اینترنتی را بیان کرده‌ایم اگر می‌خواهید در کسب‌وکار اینترنتی خود موفق باشید در ادامه مطلب با ما همراه باشید؟

 

 

محتوای مهم‌ترین بخش وب‌سایت است

کسب‌وکار شما در یک وب‌سایت برگزار خواهد شد؛ بنابراین، باید توجه زیادی به آن داشته باشید. اثربخشی یک سایت تقریباً به‌طور کامل به محتوای آن وابسته است زیرا یک بازدیدکننده به یک منبع وب برای جستجوی اطلاعات مفید مراجعه می کند. یکی از محدودیت‌های کسب‌وکارهای اینترنتی این است که مشتری قادر به بررسی کالا از نزدیک نخواهد بود ازاین‌رو باید تلاش کنید این مشکل را با ارائه محتوای مفید، شرح نویسی کامل کالا و کمک گرفتن از ویدئو و تصویر برطرف کنید. جان بریس می‌گوید: نصف موفقیت سایت اینترنتی  به کیفیت، محتوای جالب و منحصربه‌فرد در سایت بستگی دارد.

 

 

طراحی و قابل‌استفاده بودن

سایت باید منطقی سازمان‌دهی شود راحت و جذاب باشد تا بازدیدکننده به محصول شما علاقه‌مند شود. بنابراین شما باید بر روی طراحی سایت خود متمرکز شوید. طراحی وب‌سایت اولین چیزی است که بازدیدکنندگان هنگام بازدید از سایت می‌بینند. مهم‌ترین قسمت سایت شما، بخشی است که بدون استفاده از نوار اسکرول در مانیتور قابل‌مشاهده است. این بدان معنا نیست که مردم از نوار اسکرول استفاده نمی‌کننداگر آن ها علاقه مند باشند می توانند کل سایت شما را بررسی کنند بااین‌حال، آن‌ها باید توسط بخشی از صفحه که در ابتدا در مانیتور قابل‌مشاهده است جذب شوند.

به روی کاربران تمرکز کنید

جهت موفقیت کسب‌ وکار اینترنتی باید درک عمیقی از نیازهای مشتریان داشته باشید. تنوع روش‌های پرداخت و امکان برقراری ارتباط مشتری با شما می‌تواند به موفقیت کسب‌وکار اینترنتی کمک کند.

 

 

روند تغییرات خود را ادامه دهید

جهان و دنیای فناوری به‌سرعت در  حال پیشرفت است اگر می‌خواهید در کسب‌ وکارهای اینترنتی موفق باشید باید به‌روز باشید و با دنیای فناوری پیش بروید در غیر این صورت با شکست موجه خواهید شد. جهت موفقیت کسب‌وکار اینترنتی لازم است به روند مستمر تغییرات ادامه دهید اگر با دنیای فناوری پیش نروید به‌زودی شکست خواهید خورد. موفقیت در کسب‌وکار اینترنتی نیازمند آگاهی، دانش، تحقیق و مشاوره مناسب خواهد بود. شما می‌توانید با شرکت در کنفرانس‌ها، سمینارها دانش خود را بالا ببرید.

شما همچنین می توانید سایر مقالات مارا در زمینه مدل ها و مدیریت کسب و کار از جمله افزایش مهارت های رهبری مشارکتی کسب و کار،بررسی و توسعه ی اصول رهبری کسب و کار جهانی واصول حرفه ای در سازماندهی یک کسب و کار را نیز مطالعه کنید.

netamoz

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتماسارتباط با ما