تکنیک های حرفه ای مربیگری رهبری کسب وکار

مربیگری رهبری کسب وکار


رهبران افراد کارآمدی هستند که پیشرفت و توسعه را در کسب و کارها ایجاد نموده و با ارائه ی ایده های خود منجر به موفقیت کل مجموعه می شوند. افرادی که در تیم رهبری یک کسب و کار مشغول به فعالیت بوده در واقع تحت آموزش و تعالیم رهبر هستند. با پیروی از قوانین، دستورالعمل ها و نکاتی که رهبر در تیم تعیین می کند می توان زمینه رشد و توسعه ی فکری اعضای تیم را برای آموزش های رهبری فراهم کرد. مربیگری رهبری کسب و کار فرایند آسانی نیست که گاه آن را با مدیریت کردن افراد اشتباه می گیرند. در واقع رهبران کار درست را انجام داده و مدیران کار ها را به درستی انجام می دهند.

در مربیگری رهبری کسب و کار به افراد آموزش داده می شود تا بهترین تصمیمات را در زمان های مختلف برای سازمان اتخاذ نمایند اما کارکنان تحت نظر یک مدیر از دستورات و برنامه های تعیین شده پیروی می کنند.

سوالات انگیزشی در مربیگری رهبری کسب و کار

رهبران فعال و خلاق صبح را با سوالات نیرو بخش شروع می کنند:

  • امروز چه چیزی باعث خوشحالی ام خواهد شد؟
  • چه وظایفی را بر عهده دارم؟
  • به چه کسانی باید توجه کنم و دوستشان داشته باشم؟
  • چه کسانی باید به من توجه کنند و مرا دوست داشته باشند؟

همچنین در پایان شب سوالاتی مطرح می کنند تا فردا، روز خود را با برنامه و هدفمند شروع نمایند:

  • چه چیزهایی را باید به دیگران آموزش دهم؟
  • امروز چه دستاوردهایی مهمی داشتم؟
  • چه کارهایی را بهبود بخشیدم؟
  • چطور از موفقیت های امروز، فرصتی برای آینده بسازم؟

با مطرح کردن این سوالات روز پیش رو و فردای نزدیک را بررسی و تحلیل می شود. رهبران می توانند با کمی تأمل عملکرد امروز را آنالیز نموده، نقاط قوت را بهبود بخشیده و نقاط ضعف را برطرف نمایند.

مفهوم مربیگری رهبری کسب و کار

یک رهبر به عنوان یک مربی در سازمان عمل می نماید و حتی می تواند شرایط بحرانی را به فرصت و پلی به سوی موفقیت تبدیل نماید. عواملی که در سرپرستی تیم ها به رهبر سازمان کمک می کند به شرح زیر است:

  1. با ایجاد انگیزه و انرژی در افراد تیم، آن ها را برای شروع فعالیت های جدید فعال می کند.
  2. اعضای تیم را به تمرکز بر روی اهداف دعوت می کند تا نتیجه ی بهتری دریافت نمایند.
  3. با نفوذ و احترامی که در سازمان دارد به ایجاد تغییرات در بخش های مختلف می پردازد.
  4. به افرادی که در رویارویی با تغییرات متزلزل می شوند و اعمال تغییرات سخت است دائما انرژی و روحیه می دهد.
مطالب بیشتر  سیزده تفاوت مهم رهبری و مدیریت کسب و کار

  1. افراد را به خودباوری می رسانند و به آن ها اطمینان می دهند که توانایی و استعدادهای فراوانی دارند.
  2. با درک اوضاع و شرایط دیگران، همدلی و صمیمیت در افراد ایجاد می نماید.
  3. اخلاق حرفه ای را با بیان ارزش ها و مزیت های آن به کارکنان در یک کسب و کار آموزش می دهد.

زیر ساخت های مربیگری رهبری کسب و کار

رهبران افراد دوست داشتنی و مورد اعتمادی در کسب و کارهای مختلف هستند که به راحتی می توانند قلب و ذهن افراد را تسخیر نمایند. با این روش بهتر می توانند برنامه های پیشرفت و توسعه ی کسب و کار را به مرحله ی اجرا درآورند.

  • تسخیر قلب کارکنان با مربیگری رهبری کسب و کار

رهبران با تسخیر قلب افراد قصد دارند بر روی اهداف سازمانی تمرکز نمایند و در این راستا به ایجاد صمیمت، ایجاد لذت و تعلق خاطر به کار، در افراد می پردازند. هنگامی که افراد با اعتماد به نفس و تعلق خاطر به کارشان مشغول به فعالیت شوند، تیم با قدرت و بازدهی بهتری عمل خواهد کرد. یکی از مقاصد تسخیر قلب افراد در مربیگری رهبری کسب و کار قدردانی است. رهبران با قدردانی از افراد پرتلاش سعی می کنند به طور کلامی با افراد ارتباط برقرار کنند و صادق بودن خود با کاکنان را به صورت ملموس درآورند و این امر قطعا محبوبیت رهبران سپاسگزار را چندین برابر خواهد کرد.

  • تسخیر ذهن کارکنان با مربیگری رهبری کسب و کار

رهبران برای فعالیت اعضای تیم، به آن ها آزادی عمل می دهند تا به موفقیت و خلاقیت دست یابند. با اجرای این رفتار اصولی، به راحتی موانع در سازمان برداشته شده و به اهداف سازمانی دست خواهند یافت. با ایجاد آزادی عمل، حس مشارکت و انعطاف پذیری در اعضای تیم تقویت خواهد شد که می تواند منجر به یادگیری، درک مساله و ارائه ی راه کارهای مناسب شود.

به طور کلی می توان گفت ذهن رهبران از انرژی و توانمندی سرشار است و انگیزه و بینش مثبت باعث می شود در برابر شدیدترین مقاومت ها به اهداف خود وفادار بمانند.

آموزش توسعه ی فردی در مربیگری رهبری کسب و کار

رهبران قابلیت های فعلی خود را توسعه می دهند و هر لحظه سعی در ایجاد قابلیت های جدید می نمایند. با ایجاد تعامل و همسویی در بین این دو نوع قابلیت خود را برای عملکردی فوق العاده جهت دست یافتن به استراتژی های مهم سازمان آماده می کنند.

مطالب بیشتر  موفقیت در مدیریت کسب‌وکار

بخش مهم در مربیگری رهبری کسب و کار؛ اصول بهبود و توسعه ی خود و دیگران

فرایندهایی که برای توسعه رهبران و افراد وجود دارد شامل: یادگیری مستمر، متفاوت بون سبک های یادگیری، پذیرفتن مسئولیت ها در قبال آنچه یادگیری شده، سادگی در عملکرد، توسعه ی نقاط قوت، استفاده از روش های متفاوت و استفاده از مشارکت حداکثری اعضای تیم است.

انواع مربیگری رهبری کسب و کار

  1. مربی رهبری: به تعیین حوزه های بهبود، بازخورد 360 درجه و توسعه ی شایستگی ها می پردازد که به قابلیت های رهبری را افزایش می دهد.
  2. مربی کسب و کار: با توسعه ی چشم اندازها، توسعه ی راهبردی کسب و کارها و توسعه ی ارزش ها منجر به بهبود کسب و کارهای یک سازمان می شود.
  3. مربی اجرایی: با متدهای ایجاد همسویی، آموزش جانشین و تقویت هوش هیجانی به بهبود عملکرد سازمان کمک شایانی خواهد کرد.
  4. رایزنی: این رهبران وظیفه ی توسعه ی کارها، مشاوره و ارتباط استاد شاگردی با مجموعه را برعهده دارند که در نتیجه بهترین گزینه ها را برای حل مشکل و ارائه ایده برای بهبود عملکرد در سازمان ارائه می نمایند.
  5. مشاوره: رهبرانی که در نقش مشاور در کسب و کاری مشغول به فعالیت هستند با هدف حل مشکل توسط خود افراد به صحبت در مورد مسائل گذشته، گفتگو با افراد و حل مشکلاتشان می پردازد.
  6. آموزش: رهبرانی که وظیفه ی آموزش را بر عهدا دارند، مهارت های آموزشی، دانش لازم و اصول یادگیری را مطرح می نمایند تا به بهبود توانمندی های افراد کمک نمایند.

دستاوردهای مهم مربیگری رهبری کسب و کار

در پی همه تلاش هایی که رهبران برای آموزش افراد می کنند هدف و مقاصدی است که باید محقق شوند. این دستاورها به دو گروه فردی و سازمانی تقسیم می شوند.

  • دستاوردهای فردی در مربیگری رهبری کسب و کار: رضایت درونی، حس های خوب و مثبت، نگرش مثبت به آینده، تغییر عقاید و تغییر در نوع توقعات
  • دستاوردهای سازمانی در مربیگیری رهبری کسب و کار: بهبود فرآیندها، بهبود فعالیت های سازمانی، ایجاد ارتباطات شبکه ای، تغییر روش های سرمایه گذاری و تغییر در نظام کنترل کسب و کار

آموزش و مربیگری رهبران آینده مسئولیتی خطیر و زمان بر است. آموزش رهبران نه تنها در سطوح داخلی یک کشور باید صورت گیرد، بلکه در موارد پیشرفته به سطوح بین المللی و خارج مرزی نیز منجرمی شود. آموزش رهبران بین المللی از رهبران موفق کسب و کارها، افراد قدرتمند و توانایی می سازد که باعث ایجاد بهترین عملکردهای سازمان در سطح بین المللی می شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتماسارتباط با ما