6 راهکار مؤثر برای ارتقای کیفیت زندگی به کمک بهبود و توسعه فردی

راهکارهای مؤثر برای ارتقای کیفیت زندگی به کمک بهبود و توسعه فردی

راهکار بهبود فردی


مشغله و استرس بی‌مورد ازجمله دغدغه‌هایی است که امروزه افراد جامعه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. با برنامه‌ی بهبود و توسعه فردی به‌راحتی می‌توانید از همه این مشکلات به‌آسانی گذر کنید. استفاده از بهبود و توسعه فردی سبب می شود در کسب و کار خود نیز، مذاکرات موفق داشته باشید. در واقع بهبود و توسعه‌ فردی به شما کمک می‌کند تا از بیشترین میزان توانایی خود برای عملی کردن اهداف استفاده نمایید.

بهبود و توسعه‌ فردی چیست؟

پرورش مهارت‌ها در جهت رسیدن به اهداف که با برنامه‌ریزی درست و گام‌به‌گام انجام می‌شود را بهبود و توسعه‌ فردی گوییم. درواقع شما به کسب مهارت‌هایی می‌پردازید که قبلاً از آن بهره‌مند نبوده‌اید و برای عملی کردن اهداف خود باید مهارت‌های جدید را بیاموزید.

1- قبل از بهبود و توسعه‌ آشغال‌های ذهن را دور بریزید

هنگامی‌که درگیر کاری هستید، مواردی ناخواسته ذهنتان را از مسیر اصلی منحرف می‌کند. متأسفانه زمانی متوجه انحراف از مسیر اصلی و کاری خود می‌شوید که ممکن است زمان را از دست‌داده باشید. ذهن همواره درگیر عناصری است که در مورد آن‌ها صحبت و فکر کرده‌اید. اگر این افکار دسته‌بندی شوند و برای رسیدن به آن‌ها برنامه‌ریزی کرده باشید، جزء کارهای اصلی شما خواهند بود. اگر مسئله ای ذهن شمارا مشغول کرده و جایی در ذهن برای آن در نظر ندارید، حتماً در جهت حذف آن اقدام نمایید.

اجازه ندهید خرده ریزهای فکری، مانع رسیدن شما به اهدافتان شود. این افکار با یک‌بار صحبت کردن در مورد موضوعی، شنیدن مطلب و یا حتی دیدن یک مستند ممکن است به ذهنتان راه یابند. مسائلی که در مورد آن‌ها برنامه‌ای ندارید و یا جایی در زندگی شما برای عملی شدن ندارند را دور بریزید. بهبود و توسعه‌ فردی به شما کمک می‌کند تا ذهن خود را متمرکز کنید و قدم‌به‌قدم با برنامه‌ریزی زندگی و کارهای روزانه خود را دنبال کنید. علاوه بر آن می‌توانید زندگی آرام‌تر و بدون اضطراب‌های بی‌دلیل را با بهبود و توسعه‌ فردی تجربه کنید.

2- ایجاد برنامه‌ی بهبود و توسعه‌ فردی

اولین اقدام برای رسیدن به اهداف و رشد مهارت‌ها شناخت برنامه بهبود و توسعه‌ فردی است. افرادی که در کار و یا برنامه‌های تعالی ذهن دارای هدف هستند معمولاً از برنامه‌ی بهبود و توسعه‌ فردی استفاده می‌کنند. هدف‌گذاری باعث می‌شود تا توان حرکت به‌سوی آنچه از زندگی می‌خواهید را داشته باشید. درواقع انسان بدون هدف مرده است و این هدف است که نیروی محرک در مسیر زندگی خواهد بود.

  • برای رسیدن به اهداف در جهت بهبود و توسعه‌ فردی باید مهارت‌های جدید را کسب نمایید. سعی کنید زیاد از این شاخه به آن شاخه نپرید و روی موضوعی خاص متمرکز شوید تا استادی همه‌فن‌حریف شوید. تعدد مهارت‌ها و مشخص نبودن شاخه‌ی هدف باعث می‌شود در رسیدن به آن دچار سردرگمی شوید.
  • قبل و بعد از شروع به‌کار مهارت و توانایی‌های خود را مقایسه نمایید. بهتر است بدانید کجا ایستاده‌اید و در چه نقطه‌ای از سطح کیفی هدف خود قرار دارید؟ با می‌توانید زمان، فعالیت‌های موردنیاز و میزان تلاش خود را قبل و بعد اجرای برنامه بسنجید.
  • از مسیر اصلی منحرف نشوید و دائما پیشرفت سطح مهارت‌ها در زمینه‌ی کاری و یا زندگی خصوصی را بررسی کنید. بررسی دائمی به شما نشان می‌دهد چه مقدار از مسیر را به‌درستی طی نموده‌اید و نقاط قوت و ضعف آشکار خواهند شد. سعی کنید همواره نقاط قوت را گسترش دهید و نقاط ضعف را برطرف نمایید. هیچ‌گاه از شناسایی نقاط ضعف نا امید نشوید و دائما در جهت بهبود آن‌ها تلاش کنید. شناسایی نقص‌های کار باعث می‌شود در جهت کمال حرکت کنید. درواقع بهبود و توسعه‌ فردی می‌تواند در تمامی زمینه‌های جسمی و معنوی بدون محدودیت مورداستفاده قرار گیرد.
  • زمان‌های بهبود و توسعه‌ فردی را به خوبی مدیریت نمایید تا در موعد مقرر انتظاراتی که از خود داشته‌اید را برآورده سازید. با اتمام دوره‌ی برنامه می‌توانید برنامه‌ریزی جدید با اهداف بزرگ‌تر داشته باشید. درواقع این برنامه توقف‌ناپذیر است و می‌توان از آن برای رسیدن به پیشرفت در سطحی نو استفاده نمود.
  • خود را موظف به اجرای برنامه بهبود و توسعه‌ فردی نمایید. کوتاهی و سهل‌انگاری توجیه‌های مناسبی برای عملی نشدن برنامه‌ها نخواهند بود. اگر در گروه فعالیت دارید بهتر است از طرف مدیر تحت نظارت قرار گیرید تا اجرای برنامه را باکیفیت بیشتر انجام دهید.
مطالب بیشتر  بهبود و توسعه ی فردی عامل بزرگ پیشرفت افراد

3- زمان‌بندی تنها راه بهبود و توسعه‌ فردی نیست

با برنامه‌ریزی و ایجاد چالش‌های جدید برای افزایش سطح مهارت خود، زمان‌هایی را در نظر بگیرید تا برنامه‌ی خود را عملی کنید. قبل از شروع به برنامه‌ریزی باید هدف‌گذاری کنید و برای عملی شدن اهداف باید همه‌ی تمرکز خود را صرف عملی شدن آن کنید. هیچگاه زمانی را که به مطالعه، جلسات، آموزش و یا کسب تجربه در جهت بهبود و توسعه‌ فردی در نظر گرفته‌اید را به‌کارهای  فرعی اختصاص ندهید. با تکرار این کار روند پیشروی برنامه کند و شاید متوقف شود.

4- تمرکز بر روی زمان و انرژی بهبود و توسعه‌ فردی

اساسی‌ترین پایه‌ی هر کار تمرکز و آفت آن عدم تمرکز و سردرگمی است. همان‌طور که گفته شد سعی کنید افکار مزاحم را از خود دور کنید و با ذهنی آرام به سراغ برنامه‌های خود بروید. اجازه ندهید افکار مخرب و آشفته ذهن شما را به خود مشغول کند و انرژی مفیدتان را از بین ببرد. تمرکز برای بهبود و توسعه‌ فردی به شما کمک خواهد کرد تا گام‌ها را محکم‌تر بردارید. به خودتان ایمان داشته باشید، چرا که خواستن گام اول توانستن است.

5- برای بهبود و توسعه‌ فردی، خود را توانمند سازید

داشتن اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس باعث می‌شود در همه کارها موفق شوید و به نتایج بی‌نظیری دست‌یابید. از منفی‌بافی و بدبینی خودداری نمایید و ذهن خود را متمرکز بر روی اهداف و استراتژی‌های بلندمدت نمایید. به خود نوید بهترین‌ها را در آینده‌ای روشن دهید تا چشم‌انداز روشنی از فعالیت‌های خود داشته باشید. برنامه‌ی بهبود و توسعه‌ فردی کمک می‌کند تا توانایی‌های بالقوه‌ی خود را افزایش دهید و به سطح باکیفیت‌تر از زندگی برسید.

مطالب بیشتر  5 گام برنامه بهبود فردی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیسوالاتتماسارتباط با ما